Optima Baron

Door verandering van werkgever werd mijn woon-werkafstand voor de tweede maal vergroot. Ditmaal kwam de enkele reisafstand op 29 kilometer. Deze afstand is op de Sinner ligfiets natuurlijk ook prima te doen, maar het kost wel redelijk wat tijd. De Sinner Record is namelijk wel een erg comfortabele, maar geen supersnelle ligfiets. Alhoewel m'n conditie nog erg veel verbeterd kon worden, heb ik toch gekozen voor een andere mogelijkheid om m'n reistijd te verkorten. Van een 'tour-ligfiets' ben ik overgestapt op een 'race-ligfiets', de Optima Baron.  Dit is een lage (zithoogte 32 cm i.p.v. 66 cm) ligfiets met een toch nog redelijk lange wielbasis (129 cm), een 20" wiel voor en een 26" wiel achter. Naast de veel lagere zithoogte is ook de zithoek van de Baron veel kleiner dan van de Sinner Record(20-25 graden i.p.v. 45 graden).  Ada fietst nu inmiddels met veel plezier op de Sinner Record

      

 Vlaggetje en dubbele koplamp voor de veiligheid

Voordat ik de Baron heb aangeschaft heb ik ook nog een middag gefietst op een Challenge Taifun, maar het zitje van de Taifun was ongeschikt voor mij en ook de snelheid leek tegen te vallen (helaas zat er geen kilometerteller op de fiets). Enige tijd na deze proefrit zag ik bij toeval bij Sinner een tweedehands Optima Baron staan.  Na een korte proefrit was ik geheel overtuigd. Deze fiets was echt sneller dan mijn Sinner Record en bovendien lag (zithoek ca. 22 graden) het zitje perfect.  

Natuurlijk heeft een dergelijke fiets ook z'n nadelen. Allereerst beschikt de Baron niet over voor- of achtervering. Gelukkig is de wielbasis wel zo lang dat de vering niet echt noodzakelijk is, maar het comfort is toch minder en je wordt wel gedwongen om bij zeer grote hobbels in de weg af te remmen.  Daarnaast ben je in bepaalde situaties minder goed zichtbaar voor automobilisten. Na een aanrijding met een automobilist, die mij waarschijnlijk ook op een opoe-fiets nog niet had gezien, is mijn Baron daarom voorzien van een lange vlag. Hoe sneller je wordt, hoe belangrijker het ook wordt om goed zicht te hebben, ook in het donker. Vandaar werd de Baron ook voorzien van een dubbele koplamp (10 + 2,5 watt). Na enige tijd begon mijn nek zich te beklagen over de inspanning, die van de nekspieren werd gevraagd om het hoofd recht te houden.  Om dit te voorkomen heb ik op de bagagedrager een tasje aangebracht, waarop ik m'n hoofd kan laten rusten. Dit zorgt ervoor dat de nekspieren niet zo erg belast worden en bovendien heb ik mij op die manier aangeleerd om meer 'naar beneden' te kijken. Zou ik gewoon recht vooruit kijken, dan zie ik alleen maar lucht en totaal geen weg.  Ik heb inmiddels ongeveer 5000 kilometer afgelegd met de Baron en vrijwel nooit geen last meer gehad van m'n nek. Hooguit bij zeer slecht wegdek over een langere afstand, wanneer ik dus niet op het tasje kan liggen met m'n hoofd, wil ik m'n nekspieren nog wel even voelen. Tenslotte is m'n Baron nog voorzien van een andere voorvork, omdat het anders niet mogelijk was om een voorspatbord te monteren. Gelukkig had Sinner nog een mooie Fifty-Fifty voorvork en een spatbord liggen en nadat ze deze in de juiste kleur hadden laten spuiten, hebben ze deze voor mij gemonteerd. Bijkomende voordelen van deze voorvork is de verbeterde stabiliteit van de fiets en de mogelijkheid om V-brakes te laten monteren, hetgeen inmiddels ook gedaan is. 

   Fifty-Fifty voorvork met spatbord