Veiligheid

Vanaf de zomer van 1999 tot en met de herfst van 2001 heb ik inmiddels ongeveer 16.000 kilometer op een ligfiets gefietst. In deze periode heb ik drie keer iets vervelends met de ligfiets meegemaakt. Één keer ben ik aangereden door een auto en twee keer ben ik geheel door eigen toedoen op de ligfiets onderuit gegaan.

Omdat een ligfiets lager is dan een normale fiets, is de ligfiets m.i. minder veilig dan een normale fiets. Ook de hogere snelheid kan hiertoe bijdragen. Echter, stel dat ik eerst tien jaar lang mijn woon-werk route in de auto zou rijden, vervolgens tien jaar lang op een racefiets en tenslotte tien jaar lang op m'n ligfiets. En stel, ik zou op de (lig-) fiets ook gewoon voorrang nemen als ik voorrang heb (net als in de auto).  Ik verwacht eigenlijk dat het verschil tussen het aantal (bijna) aanrijdingen in de eerste en de tweede periode veel groter is dan het verschil tussen de tweede en derde periode. Kortom, t.o.v. de normale fiets neem je volgens mij slechts een zeer klein extra risico door op een ligfiets te rijden.

Dit risico kun je verkleinen door gebruik te maken van een vlaggetje, maar vooral door defensief te rijden. Zorg voor goede remmen!

Daarnaast bemerkte ik tijdens gladheid, dat ik veel sneller het idee had dat ik onderuit zou gaan met de ligfiets. Of dit echter ook daadwerkelijk het geval is, weet ik niet. Ik ben één keer door de gladheid onderuit gegaan, maar als je met 25 km/u een scherpe bocht neemt over gladde klinkers dan lijkt me dat vrij normaal.

De tweede valpartij werd veroorzaakt doordat m'n schoen los ging van het klikpedaal. Zodra ik gewend was aan de ligfiets heb ik op m'n ligfiets 'enkele' klikpedalen gemonteerd. Dus pedalen met een kliksysteem aan één kant en normaal vlak aan de andere kant. Dit fietst namelijk een stuk prettiger dan met normale pedalen, waarbij altijd het risico bestaat dat je na een flinke hobbel met je voet van het pedaal af vliegt. Als het kliksysteem echter nogal 'zwak' staat afgesteld, kun je altijd nog met veel kracht je schoen lostrekken van het pedaal zonder dat dit de bedoeling is.